Ändra Valuta:
Ändra Språk:

VOLKSWAGEN / PORSCHE

VOLKSWAGEN / PORSCHE

År 1932 byggde Ferdinand Porsche den första prototypen för firman Zündapp, en bil med luftkyld 5-cylindrig stjärnmotor monterad bak. Den 17 januari 1934 överlämnade Porsche ett förslag om en folkbil - Volkswagen - till den tyska riksregeringen. I början av 1934 visade Porsche sin idé med en luftkyld bakmonterad motor för firman NSU. Visionen var att folkbilen ska rymma fyra personer, ha en toppfart på cirka 100 km/h, klara stigningar på 30 procent, ha bästa tänkbara fjädring och vägegenskaper samt dessutom vara billig i inköp och i underhåll. Den 24 februari 1936 va de första prototyperna klara, ritade och byggda i Ferdinand Porsches privata garage. "De har sådana egenskaper att en vidareutveckling tycks kunna rekommenderas' hette det i en testrapport. I början av 1938 fick bilen sin slutgiltiga form i den förserie - VW 38 - som då visade för allmänheten. Den 26 maj 1938 lades grundstenen till Volkswagenwerk, åtta mil öster om Hannover.[1] Porsche lät sig inspireras av Hans Ledwinkas Tatra-bilar och Volkswagen blev senare stämda av Tatra. I Fallersleben i Nordtyskland lät rikskansler Adolf Hitler bygga upp världens modernaste bilfabrik. Tyska handelsspioner hade tidigare arbetat hos Ford och General Motors och lärt sig modern serieproduktion. Tyskland hade strategin att slå USA som bilnation med en vagn, som skulle kosta 920 riksmark. Man skulle bygga en bättre, modernare och lättare bil än alla tidigare. Till Berlinutställningen 1938 kom en sensation, "Volks-Wagen" eller "KdF-Wagen", ritad av professor Ferdinand Porsche med strömlinjekarosseri, separatfjädring runt om genom torsionsstavar, motorn var luftkyld och placerad baktill. Vagnen var tänkt att säljas genom förskottsavbetalning med inkassering av gas- och elektricitetsverkens inkasserare. Varje hygglig tysk skall få en egen bil.[2] Den första färdiga bilen av den nya typen V 1 visades 12 oktober 1936 och den kallades för "Volksauto", vilket senare blev Volkswagen typ 1. På basen av typ 1 byggde han senare, med sin son Ferry, en tvåsitsig sportbil med typnummer 356. Porsche 356 producerades i 76 300 exemplar från 1948 till 1965, 52 500 kupéer och 23 800 cabrioleter. Den tidigare använda förkortningen VAG är en förkortning av Volkswagen- und Audi-Gemeinschaft. Fasaden på Volkswagenwerk är över 1,3 km lång. Huset är byggt av rött tegel, och är klassat som byggnadsminnesmärke. I fabriken jobbar cirka 50 000 personer, därav cirka 20 000 i produktionen. På fabriksområdet finns det 75 km vägar/gator och 70 km med järnvägsspår. Dagligen kommer det 550 lastbilar med gods, och 480 järnvägsvagnar lämnar fabriken var dag med färdiga bilar. Vid full produktion tillverkas 4 000 bilar om dygnet.

Sort by
VWM-1

Kr 4200.00

VWM-1

Product Code: VWM-1

1958-1967 Volkswagen RDS radio med FM/AM. Inbyggd effekt 4x60w. 4xRCA för inkoppling av extr… More info

Sort by

 

© 2013 NOS Works